top of page

Vlog & blog


Steffie De Baerdemaeker
6 nov 2024
Goed lesgeven aan ál onze leerlingen: het medisch-individuele perspectief is niet houdbaar (opiniestuk De Standaard 02/11/'24)
Lesgeven voor de 'normale' leerlingen en aanpassingen doen voor alle andere: dat is niet langer werkbaar. Een nieuwe mindset is nodig.


Steffie De Baerdemaeker
28 sep 2024
Pedagogische studiedagen afschaffen: weer een kaakslag voor leerkrachten
Pedagogische studiedagen afschaffen is een vergissing. Voor de evolutie naar steeds kwaliteitsvoller onderwijs zijn ze onmisbaar.


Steffie De Baerdemaeker
10 sep 2024
Een job in het onderwijs: heerlijk toch!
Een job in het onderwijs heeft alles om heerlijk te zijn. Wat kunnen we doen, zowel op persoonlijk als teamniveau, om dat zo te houden?

Steffie De Baerdemaeker
30 aug 2023
KleuterNederlands
Verplichte nieuwe doelen? Geef mij maar het verwelkomen van nieuwe smoelen Vijfjarigen kunnen voortaan falen Geen leeftijd laag genoeg om...


Steffie De Baerdemaeker
14 jun 2023
Vierdaagse schoolweek: goed idee?
Een vierdaagse schoolweek: is dat een goed idee? We bekijken verschillende standpunten: leraren, onderwijskwaliteit, kinderen en ouders.


Steffie De Baerdemaeker
22 mei 2023
Welzijnsbevragingen zijn gevaarlijk
Welzijnsbevragingen verhogen niet altijd het werkgeluk in een team. Soms zijn ze zelfs schadelijk. Of toch in eerste instantie.

Steffie De Baerdemaeker
8 jun 2022
Leerkracht worden of blijven: de handleiding
Diep vanbinnen weet je het: jij wil leerkracht worden. Of blijven. Maar wat je leest en hoort, doet je twijfelen. De nieuwssites staan...

Steffie De Baerdemaeker
27 okt 2021
Podcast: Veerkracht in het onderwijs
Hoe houd ik mijn leerkrachten aan boord? Daarover had ik het onlangs met Julie Verspecht van GO! Scholengroep 19 Dender. Geniet van een...

Steffie De Baerdemaeker
20 okt 2021
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Deel 4: Een agenda, moet dat eigenlijk?
Voor het hele schoolteam hetzelfde, digitale agendasysteem: het lijkt een evidentie in het huidige onderwijs. Is dat altijd zinvol?

Steffie De Baerdemaeker
30 sep 2021
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Deel 3: Communicatie, communicatie, communicatie!
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Uiteraard bestaat er geen eenvoudig en ‘one size fits all’ antwoord op die vraag. In deze blogreeks...

Steffie De Baerdemaeker
16 sep 2021
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Deel 2: Meer autonomie én meer samen
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Uiteraard bestaat er geen eenvoudig en ‘one size fits all’ antwoord op die vraag. In deze blogreeks...

Steffie De Baerdemaeker
9 sep 2021
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Deel 1: Maak helder wat je nodig hebt.
Het lerarentekort: hoe los je dat op? Uiteraard bestaat er geen eenvoudig en ‘one size fits all’ antwoord op die vraag. In deze blogreeks...


Steffie De Baerdemaeker
29 mrt 2021
Heb jij ECHT inspraak op school?
Hoe zorg je ervoor dat iedereen op school het gevoel heeft écht inspraak te hebben? Vijf sleutels.

Steffie De Baerdemaeker
27 okt 2020
Grote niveauverschillen en door corona steeds andere afwezigen: hoe pak je dat aan?
Dweilen met de kraan open: zo voelt het momenteel voor veel leerkrachten. In deze blog: 8 sleutels om jezelf en je klas draaiende te houden.


Steffie De Baerdemaeker
13 okt 2020
Ontspanning IN je werk
Werk en ontspanning hoeven geen tegenpolen te zijn. Een blog over ontspanning vinden in je werk en wat werk toelaten in je ontspanning.


Steffie De Baerdemaeker
24 sep 2020
Je droomspeelplaats realiseren: zo kan het
Van een vierkant stuk beton naar een droomspeelplaats op twee jaar tijd. Hoe heeft de Mariaschool in Schaarbeek dat aangepakt?

Steffie De Baerdemaeker
14 sep 2020
Toets minder, observeer beter
Toetsen kunnen je iets leren over een kind, observaties meer. Hoe pak je dat aan?

Steffie De Baerdemaeker
31 aug 2020
Drie vragen die een team sterker maken: mijn nieuwjaarsbrief
Zijn jullie bij de gelukkigen die met een voltallig team starten?
Dan willen jullie dat vast zo houden.
Deze drie vragen dragen daartoe bij.


Steffie De Baerdemaeker
5 jul 2020
Maak je rugzak leeg
Vakantie. Neem ze vooral. Toch werken voor school? Zorg dan dat je met de essentie bezig bent. De oefening in deze blog kan helpen.


Steffie De Baerdemaeker
27 jun 2020
De laatste vergadering van het schooljaar
Iedereen is moe en wil gewoon vakantie. Waarover heb je het nog? En hoe?

Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
7 Tips voor een energiek schoolteam
Leraren en andere onderwijsmensen hebben een zware job. 7 Klassieke valkuilen en bijhorende tips om ze te omzeilen.


Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
Nog drie schoolweken: waaraan werk je nog?
Slechts drie weken, door corona onbereikte doelen, een rapport maken, kinderen die iets leuks willen doen: waarvoor kies je? Enkele tips.

Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
'Als het hier vol zwarten loopt, ben ik weg.'
Zonder onderscheid voor élk kind zorgen, is als leraar onze morele en contractuele plicht. Structureel racisme aanpakken, is dat ook.


Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
Elke leraar zijn/haar ding laten doen, maakt een team sterker
Werken aan kwaliteitsvol onderwijs, nu en in de toekomst, is zorgen dat leraren werkvormen mogen gebruiken die passen bij hun talenten.


Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
Later wordt alles beter (?)
Leraren zijn geen laptops waarop je even nieuwe software installeert.


Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
Ambitieus finetunen
Continue vernieuwing is pas succesvol als er tijd en energie voorzien wordt om veranderingen te laten landen.
Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
Diversiteit en onderwijs: labels zijn nuttig, deel 2
Wat doe je als een kind zichzelf labelt als hoogbegaafd, autistisch, ... ?
Steffie De Baerdemaeker
22 jun 2020
Diversiteit en onderwijs: labels zijn nuttig, deel 1
Diversiteit: een etiket op mensen plakken wordt vaak als fout aanzien. Maar labels kunnen ook nuttig zijn, bijvoorbeeld in de klas.
bottom of page