Wie ben jij in dit schoolteam?
1. Ik ben altijd bereikbaar. Mijn telefoon is nooit ver weg. De constante stroom meldingen van een legertje apps maakt me soms moe…
2. Oh nee, weer iets nieuws dat we moeten doen! Weer iets dat erbij komt. Ik ga dat niet kunnen…
3. Ik ben al een tijdje out. Eigenlijk doe ik mijn werk (heel) graag, maar mijn lichaam zei stop. Ik weet niet goed hoe het verder moet.
4. Alles wat een leraar moet doen, probeer ik goed te doen. Eigenlijk is dat teveel, maar ik kan niet kiezen. Alles is belangrijk. Hoe lang nog voor de volgende vakantie?
5. Ik heb zo hard het gevoel dat beleidsmakers geen idee hebben van wat er in een klas of school gebeurt. Ik voel me steeds cynischer worden. Mijn humor wordt donkerder.
6. Ik heb dikwijls een andere mening dan de meeste collega’s. Ik word gezien als de alternatieve van de bende. Er wordt weinig rekening gehouden met wat ik denk, vind ik. Dat frustreert me.
7. Ik ben de directie. Ik zit tussen hamer en aambeeld. Van midden oktober tot het einde van het schooljaar loop ik achter de feiten aan. Ik vergeet daarbij wel eens mijn team. En zij vergeten mij.
Herken je jezelf of collega's in één van deze mensen? Dat is niet vol te houden...
Oplossingen vinden is niet altijd even simpel, maar het kan.
Enkele tips:
1. Op school hebben we duidelijke afspraken over wanneer we bereikbaar moeten zijn en wanneer niet. Dat geeft rust. Ik heb een pak apps van mijn telefoon gegooid en alle meldingsgeluiden uitgeschakeld. Ik kan nu beter ontspannen.
2. Weer een vernieuwing? Ik haal diep adem en denk: ik heb dat nog nooit geprobeerd, dus het zal wel lukken (Pipi Langkous). Ik zie een vernieuwing niet meer als iets extra, maar als een nieuwe manier om te kijken naar dingen die ik al doe.
3. Ik heb geleerd uit mijn burn-out. Ik weet waar ik goed in ben en waarin niet. Ik voel wat me energie geeft en wat me energie kost. Mijn directie heeft ervoor gezorgd dat mijn job daarop is afgestemd. Ik voel me herboren en vol energie. Het team kan op me rekenen!
4. Alles goed doen is onmogelijk. Ik heb een onderscheid gemaakt tussen de essentie in mijn werk en de ruis. Ik ga voluit voor de essentie. De ruis: tja, geen ramp als iets eens niet of niet zo goed wordt afgewerkt.
5. Als op beleidsniveau iets wordt beslist waar ik het niet eens mee ben, maak ik er een sport van om constructief oplossingen te zoeken. Ik kan vaak de beslissing niet veranderen, maar wel hoe ik er mee omga. Onder andere met positieve humor help ik mezelf en het hele team vooruit.
6. Dankzij goede vergadertechnieken wordt er oprecht rekening gehouden met wat ik denk. Sterker nog: Mijn ‘alternatieve’ blik op veel zaken maakt onze beslissingen sterker.
7. Wat er ook op mijn bord ligt, ik maak als directie tijd om regelmatig iedereen de drie magische vragen te stellen: Hoe gaat het met je? Waar ben je mee bezig? Hoe kan ik helpen? Sinds ik dat doe, krijg ik zelf regelmatig die vragen. Ik voel me weer echt een deel van het team.
Kunnen jij en je collega's (bezorg hen deze blog) hiermee zelf aan de slag? Top! Veel succes en werkplezier.
Geen idee hoe je hieraan in de praktijk begint? Ik wel!
Misschien kunnen we volgend schooljaar samen aan de slag?
Dan werken we deze en andere strategieën diepgaand én plezant uit op maat van jullie school. Misschien maken we intussen zelfs samen jullie schoolfeest.
Meer info: https://www.steffiedb.be/schoolteams
Laatste plekjes...
Steffie
Comentários