Indien jij erin slaagt alle nieuwe regels en afspraken op school op te lijsten zonder te spieken in een nota: proficiat! Je weet toch dat er deze week nog een aantal zaken zijn veranderd, he? Indien je toch een spiekbriefje nodig hebt: vooral geen paniek. Dat is bij de meeste collega’s zo. Zoals altijd in het onderwijs, zullen we uiteindelijk samen onze plan wel trekken.
Terwijl onderwijsdoeners vooral aan morgen denken, zitten sommige onderwijsdenkers met hun hoofd al bij volgend schooljaar en daarna.
Ik zie stukken verschijnen met als titel ‘Digitaal leren is het onderwijs van de toekomst’ (Knack). Met die titel en een deel van het artikel ben ik het niet eens. Je kan mensen niet helemaal vervangen door computers. Zelfs als artificiële intelligentie ooit in staat is tot empathie en creativiteit, dan nog zullen passie en andere menselijke eigenschappen van mensen niet vervangen kunnen worden. In het onderwijs besparen op mensen is dom.
Met een titel als ‘Blended learning wordt het nieuwe normaal’ kan ik wel leven. Sterker: ik hoop dat het zo wordt, al is dat ‘nieuwe’ heus morgen nog niet ‘normaal’. Er zijn een paar stevige uitdagingen aan verbonden, die te maken hebben met middelen, inrichting van schoolgebouwen en het aanpakken van de impact op bepaalde bevolkingsgroepen. En niet te vergeten: het vraagt een stevige mindshift bij onderwijsmensen.
Naar mijn aanvoelen start het gros van de studenten in de lerarenopleiding, vooral in het basisonderwijs, nog steeds met een toekomstbeeld van ik-als-leraar-in-mijn-klasje. (Lerarenopleiders, spreek me alsjeblieft tegen.) Ook in het werkveld hoor ik nog verrassend veel mensen die denken dat we ooit grotendeels terugkeren naar hoe het voor de corona-crisis was.
Blended learning als nieuwe normaal: daarvoor zal je in de eerste plaats onderwijsmensen de tijd, de energie en de kennis moeten geven om dit zoetjesaan (verder) te implementeren.
Je bent namelijk niets met het onderwijs van de toekomst als de leraren van nu hun job niet volhouden. Omgedraaid: werken aan het onderwijs van morgen is noodzakelijk (en boeiend en leuk), maar op voorwaarde dat het gaat op het ritme van de mensen in de praktijk.
Onderwijsmensen zijn geen laptops waarop je snel even nieuwe software installeert.
Dat hebben die computers dan wel weer voor op ons.
Comments