top of page
SCHOOLTEAMS - werkgeluk verhogen / Werkdruk verlagen

Jullie zijn een gedreven, enthousiast schoolteam.

Voluit gaan voor kwaliteitsvol onderwijs, is jullie missie.

Aan passie voor de job en liefde voor de leerlingen is geen gebrek.

 

Tegelijk voelen jullie bij momenten een torenhoge werkdruk.

 

De kern van jullie taak vraagt al veel. Maar dan zijn er nog alle administratie, overleg, voorbereidingen, vervangingen van zieke collega’s, …

 

Jullie zijn ook met heel wat zaken tegelijk bezig, want alles lijkt belangrijk. En voor leerlingen kan je altijd nog meer doen.
 

Klinkt dit als jullie school?

Willen jullie kwaliteitsvol onderwijs blijven geven,
met veel werkvoldoening en -plezier
en op een manier die vol te houden is?

 

Welkom.

EDUmuze , Steffie De Baerdemaeker , foto toont de hoge werkdruk in het onderwijs, uitleg op workshops, lezingen, nascholingen, vormingen.
Steffi 20.05.20 1920 px-10.jpg

Dit is waar we voor gaan

Of we nu kort of lang samenwerken, dit zijn enkele van onze mogelijke doelen:

  • jullie werkdruk verlagen en jullie werkgeluk vergroten
     

  • jullie essentie finetunen en tijd vrijmaken om die essentie waar te maken
     

  • jullie ruis verminderen
     

  • rust en duidelijkheid brengen op school
     

  • Op een no-nonsense manier een nieuw, gedragen pedagogische project creëren en implementeren
     

  • de balans tussen school en andere elementen van jullie leven verbeteren

  • de sfeer op school verbeteren en het vertrouwen tussen de verschillende teamleden vergroten

  • jullie interne communicatie verbeteren, zowel mondeling als digitaal

  • 'moeilijke' beslissingen nemen over zaken waar binnen het team (mogelijk al lang en grote) onenigheid over is

  • werken aan een een participatief, diep democratisch schoolbeleid

  • verschillende manieren van co-teaching slim inzetten, met maximale voordelen voor zowel leerkrachten als leerlingen

  • de motivatie van het schoolteam en de leerlingen verhogen, onder andere door het geven van goede feedback

 

Al deze doelen kan je zien als mogelijke bouwstenen van een studiedag of traject. We maken een selectie en voegen mogelijk nog andere bouwstenen toe, op maat van de school.

Steffi 20.05.20 1920 px-26 (2).jpg

Ik ben zelf leraar lager onderwijs.
Ik gaf voorlopig 12 jaar met veel plezier (en vallen en opstaan) les aan zowel kleuters als lagere schoolkinderen in Brussel en Aalst (België). Daarnaast gaf ik al 5 jaar vorming en nascholing en ontwikkelde ik didactische materialen.

Steffi 20.05.20 1920 px-41.jpg

Ik houd van 'to the point', praktijk- gerichte vorming en begeleiding. Geen langdradige uiteenzettingen bij mij, maar inspirerende nascholingen waar je écht wat aan hebt. Met een stevige scheut humor. Intussen beleefden meer dan 5000 onderwijsmensen en 100+ schoolteams begeleiding,
the Steffie way.

Ik ben Steffie.

Leer me kennen door de foto's aan te wijzen.

Steffi 20.05.20 1920 px-43.jpg

Mijn onderwijshart klopt zowel voor de kinderen als voor de collega's. Ik kan het lesgeven niet laten, maar haal ook veel voldoening uit het vooruit helpen van gedreven onderwijsprofessionals.

Steffi 20.05.20 1920 px-27.jpg

Ik ben nooit echt gestopt met studeren en luister graag naar de visie en verhalen van ondernemende onderwijsmensen. Zo kom ik aan een steeds grotere, praktijkgerichte kennis. Het verschil maak ik met empathie en creativiteit.

Hoe pakken we dat aan?

Ik lever altijd maatwerk. Een intakegesprek is daarom voor mij onmisbaar. Voor we samen aan de slag gaan, wil ik weten wie jullie als school(team) zijn. We bespreken jullie specifieke noden en mogelijkheden van het moment.

Op basis daarvan stellen we de inhoud van de vorming(en) samen. Daarbij kan de focus eerder op het persoonlijke niveau (wat kan ik doen?), op het schoolniveau (wat kunnen we op schoolniveau aanpakken?) als op beide liggen. Specifieke thema's kunnen aan bod komen, waaronder: goede communicatie, efficiënte beslissingsprocessen en/of vergaderingen, het participatiever maken van de schoolcultuur, werkdrukverlagend co-teachen, ...

Begeleiding van iemand in de praktijk, voor mensen in de praktijk: dat is voor mij een belangrijk inhoudelijk fundament. Geen theoretische uiteenzettingen, maar input en reflectie waar iedereen in de praktijk (leraar, ondersteuner, directie, zorgcoördinator, ...) wat aan heeft. Relevante wetenschappelijke inzichten worden gebracht aan de hand van praktijkvoorbeelden. De focus ligt op duurzaam resultaat.

Een vorming van mij is een belevenis op zich, zowel online als in real life. Goed gekozen werkvormen, een vlotte tong, humor en een sterke combinatie van woord en beeld: de combinatie vergroot de impact van een vorming op korte en lange termijn. Wedden dat jullie er over een paar jaar nog over praten?

Zij beleefden al begeleiding, the Steffie way

Ken je dat gevoel? Je gaat als directeur naar een congres en volgt er de meest fantastische nascholingen: muzische vorming, breed evalueren, … Ook op school zelf laat je externen komen om pedagogische studiedagen op te vullen: taalbeleid, hoekenverrijking, … Je denkt bij jezelf: “Dit is het! Dit gaan we implementeren in de school!” Of: “Dat doen wij al voor een groot deel.” Of: “Hiermee moet ik niet afkomen bij mijn team!” Gemengde gevoelens vaak.


Hoe ontluisterend is het gevoel dat je dingen implementeert – vaak té veel tegelijkertijd – die na 1 of meerdere jaren niet meer “leven”?


Allemaal mee gemaakt, maar … nooit eerder liet een externe spreker zo’n indruk na met onmiddellijke impact op individueel niveau (leerkrachten én directie) en op teamniveau (samenwerking, inspraak, sfeer, …). “Dit is waar we voor gaan …”, beweert Steffie hier boven op de pagina. Geen loze beloftes, kan ik bevestigen.


Hoewel ik al beschikte over een team om “U” over te zeggen, zijn we een weg ingeslagen die slechts in 1 richting loopt: de weg van inspraak, minder ruis, minder werkdruk, meer essentie, …


Dank je wel, Steffie.


Peter Droeshout - directeur VBS Sint-Martinus, Sint-Jans-Molenbeek

Het feit dat je gedurende vele jaren zelf leerkracht was, maakt dat je weet wat er leeft op een basisschool en spreekt met kennis van zaken. Je vormingen waren een goede mix van theorie en praktijkvoorbeelden gebracht op een luchtige, vlotte en enthousiaste manier (en ja, ook met de nodige humor :-)!

Aan de hand van filmpjes, leesboeken, cijfers, … deelde je met ons heel wat informatie en inzichten met veel aandacht en tips voor de dagdagelijkse praktijk. Na deze vormingen werden onmiddellijk enkele zaken aangepast: aanbod in de hoeken (kleuter), geven van instructies (lager), schoolregels (schoolbrochure) maar vooral … onze kijk op onze leefwereld!


Luc Scheppers - directeur VBS Harten Troef Pepingen

'De nascholingen van Steffie waren 1 voor 1 top: professioneel, degelijk onderbouwd, creatief aangepakt, onmiddellijk bruikbaar in de praktijk, ... Top gewoon!'


Sylvia Carlens - leerkracht

Mijn team en ik hebben het genoegen gehad om met Steffie samen te werken. Zeer inspirerend en soms ook confronterend. Altijd op een zeer leuke en aangename manier gebracht. Geen vervelende uiteenzettingen met Steffie, dat is zeker. Tot op heden denken we nog vaak terug aan de tips die we meekregen.


Aurore Sirjacq - directeur GBS Kameleon Anderlecht

Ik had het genoegen jou in ons team aan het woord te laten omtrent diversiteit en gendervriendelijk beleid.

Je wist dat op een heldere, overtuigende en boeiende wijze te doen.

Met een berg aan ideeën en concrete voorbeelden wist je, steeds met een vleugje humor, de grote groep collega’s mee te nemen en te laten reflecteren over hun eigen aannames en gewoontes.

Je vorming was overtuigend, soms confronterend maar heel aanstekelijk om nadien toch met een frisse kijk terug naar de klasvloer te gaan.

Hartelijk dank voor wat je voor ons betekende.


Tamara Sinia - coördinerend directeur scholengemeenschap Gent Babbel

Wat zijn de praktische mogelijkheden?

Een traject heeft de grootste kans op duurzaam resultaat. Daarvoor heb ik een standaardformule (zie onderaan deze pagina). We kunnen ook samen een een andere invulling samenstellen.

In mijn (standaard)trajecten krijgen alle personeelsleden van de school ook een jaar lang toegang tot mijn online nascholingsplatform. Daar kunnen ze stukken vorming herbekijken of -beluisteren en zich verder verdiepen in onderwerpen die hen aanspreken. Alle info over het nascholingsplatform vind je hier.

Een eenmalige vorming is een optie. Die kan zowel een halve als een hele dag duren. Ook een kortere sessie tijdens bijvoorbeeld een teamvergadering, is een mogelijkheid.

Willen jullie helemaal zelf aan de slag met de inhoud van het online nascholingsplatform? Ook dat kan, eventueel gekoppeld aan één of meerdere vraag- en antwoordsessies.

teamfoto plus gesneden.jpg

Overzicht en prijzen

Traject - op maat

inhoud:

​In een vrijblijvend intakegesprek bekijken we of jullie noden en mogelijkheden en mijn expertise een match zijn. Indien dat het geval is, bepalen we samen de inhoud en het programma van een traject. 

Prijs:

te bepalen

Traject - standaard

inhoud:

  • vrijblijvend intakegesprek

  • 2 vormingen van een halve dag, op maat, op school of online

  • 4 extra begeleidings-uren online of op school (extra vormings-momenten, overleg, ...)

  • onbeperkt toegang tot het online nascholings-platform voor alle personeelsleden

Prijs:

2150 euro

Eén vorming

inhoud:

  • vrijblijvend intakegesprek (30 min.)

  • 1 vorming op maat,
    op school of volledig online, indien gewenst of vereist door corona-maatregelen.

  • Bij de vormingen van één dagdeel of een volledige dag is een digitaal nazorgoverleg van 30 min. inbegrepen.

Prijs:

- sessie van 2 uur:
480 euro

- halve dag:

620 euro

- hele dag:

950 euro

Prijzen zijn exclusief BTW, tenzij expliciet anders aangegeven.
Bij sessies op school worden verplaatsingskosten aangerekend aan het op dat moment geldende officiële tarief.

Deze prijzen gelden voor schoolteams tot een vijftigtal personen. Voor grotere teams: vraag offerte.

Graag een vrijblijvend intakegesprek? Een vraag?

Bel 0495 20 22 46 of vul dit formulier in.

bottom of page