top of page
SCHOOLTEAMS secundair onderwijs - diversiteit

Jullie...

... willen op een participatieve, diep democratische wijze een breed gedragen diversiteitsbeleid uitwerken én implementeren in de praktijk.

... willen actief werk maken van inclusief onderwijs en zijn daarvoor op zoek naar de meest recente wetenschappelijke inzichten en praktijk gerichte handvaten, methodieken en materialen.

diversiteit secundair onderwijs
diversiteit secundair onderwijs

... willen jullie de leerlingen een open blik op de wereld meegeven. Jullie willen hen maximaal begeleiden bij het leren leven in een superdiverse samenleving. Daarvoor zoeken jullie, heel praktijk gericht, lesideeën en -strategieën.

... zijn een school waar de (etnische, culturele of een andere vorm van) diversiteit heel groot of zichtbaar is. Naast de rijkdom die dit biedt, worden jullie alle dagen geconfronteerd met de bijhorende uitdagingen.

... hebben de handen vol met de grote diversiteit binnen jullie klassen. Jullie trachten 'voor iedereen goed te doen' en botsen daarbij op de grenzen van jullie eigen draagkracht. Jullie willen maximaal tegemoet komen aan de noden van elk van jullie leerlingen, maar wel op een haalbare manier.

avatar-g38c0dc887_1920.png

Eén of meerdere keren ja?

Welkom.

Wat kan ik jullie bieden?

  • Het faciliteren van het proces en/of advies geven bij het uitwerken van jullie diversiteitsbeleid of een update ervan.
     

  • Begeleiding bij het implementeren van jullie diversiteitsbeleid in de praktijk.
     

  • Praktijk gerichte expertise over het impliciet en expliciet lesgeven over diversiteit in de klas.
     

  • Expertise over de beschikbare wetenschappelijke inzichten over diversiteitsbewust en inclusief onderwijs.
     

  • Advies bij specifieke diversiteitsgerelateerde casussen of problemen.

profielfoto vierkant.jpg

Ik ben zelf leerkracht en specialiseer me al 20 jaar in inclusief en diversiteitsbewust onderwijs. Ik gaf voorlopig 12 jaar  les  in Brussel en Aalst (België). Intussen begeleid ik al 7 jaar schoolteams rond inclusief en diversiteitsbewust onderwijs en het verlagen van werkdruk.

Steffie speaking vierkant.jpg

Als spreker houd ik  van 'to the point', praktijkgerichte vorming. Geen langdradige uiteenzettingen bij mij, maar inspirerende nascholingen waar je écht wat aan hebt. Met een stevige scheut humor. Intussen beleefden meer dan 5000 onderwijsmensen en 100+ schoolteams begeleiding,
the Steffie way.

Ik ben Steffie.

Leer me kennen door de foto's aan te wijzen.

Steffie De Baerdemaeker

Als facilitator sta ik voor participatieve en tegelijk efficiënte processen met breed gedragen uitkomsten. Ik gebruik daarbij technieken en gedachtegoed uit onder andere Sociocratie 3.0 en Deep democracy, waarin ik sterk opgeleid en ervaren ben.

Steffi 20.05.20 1920 px-27b.jpg

Ik zie diversiteit als een evidentie. Ermee omgaan is dat echter niet altijd. Diversiteit brengt rijkdom, maar ook uitdagingen. Inclusie is een actie.

Zin in een voorsmaakje?

Check dan even deze video. (7 min.)

(Deze video werd opgenomen in het kader van No Cap, een project van Onderwijs Vlaanderen, Klasse, Cirra,  Mediawijs en KU-Leuven, met steun van de Europese Commissie.)

Praktisch

Geef je eenmalige studiedagen of trajecten?

Beide. Enerzijds bied ik éénmalige vormingen op studiedagen of teamvergaderingen. De inhoud bepalen we samen, op maat van de school. Ik zorg voor een krachtige, inspirerende impuls waar jullie dan zelf verder mee aan de slag gaan.

Diversiteit is echter bij uitstek een onderwerp waarvoor mensen tijd nodig hebben om hun zienswijze én de vertaling ervan in de klas te laten evolueren. Daarom kiezen veel scholen voor een traject waarin we samenwerken gedurende een schooljaar of langer. De kans op duurzame evolutie wordt daarmee een stuk groter.

Hoe ziet de begeleiding er concreet uit?

We bepalen samen wat voor jullie de interessantste manier van werken is. Dat kan een combinatie zijn van onder andere: nascholing voor het hele of een deel van het team, coaching van directie of beleidsteam, individuele coaching van zorgcoödinatoren, ondersteuners of alle leerkrachten, intervisie, ...

Voor wie zijn deze vormingen geschikt?

Ik ga aan de slag met gemotiveerde schoolteams uit het basisonderwijs die diversiteit op een positieve manier willen benaderen. (Ik heb daarnaast ook enkele trajecten lopen in het secundair onderwijs - vraag me meer info.)

Is er evenveel aandacht voor kleuter- als voor lager onderwijs?

Ja, absoluut! Mogelijk verloopt en deel van de vormingen zelfs gedifferentieerd, zodat iedereen er het maximale kan uithalen.

Geef je deze vormingen op school of online?

Alles is mogelijk. Ik maak er een punt van dat mijn online vormingen en vormingen live op school even waardevolle, inspirerende belevenissen zijn. Wat de trajecten betreft, is de combinatie van beide ideaal (indien de corona-situatie het toelaat). Ik kom dan voor lange vormingen naar school, maar overleg- en korte opvolgingsmomenten kunnen evengoed online. Sowieso bepalen we dit in onderling overleg, ben ik flexibel en kan ik snel schakelen indien corona-maatregelen dat plots vereisen.

Je online nascholingsplatform, wat is dat precies?

'Positief voor de klas' is een groeiend online platform met inspirerende video's en audio's van 3 tot 15 minuten over de uitdagingen waar we in het onderwijs mee te maken hebben. De focus ligt op diversiteit en werkdruk, maar ook gerelateerde thema's zoals klas- en schoolinrichting en schoolbeleid komen aan bod. Voor scholen in traject is een jaarabonnement voor alle personeelsleden in de prijs inbegrepen. Je kan als school ook enkel op het platform abonneren (zonder andere vormingen). Alle info over het platform vind je hier.

Zij (en enkele duizenden anderen) beleefden al begeleiding,
the Steffie way

'Steffie heeft duidelijk feeling met het onderwijs en maakt gebruik van voorbeelden uit de eigen klaspraktijk. Er is een heel goede opvolging tijdens het hele proces.'


Hans Stevens - directeur SBS kermt

'De nascholingen van Steffie zijn 1 voor 1 top: professioneel, degelijk onderbouwd, creatief aangepakt, onmiddellijk bruikbaar in de praktijk, ... Top gewoon!'


Sylvia Carlens - leerkracht

aanbeveling1.png

Het feit dat je gedurende vele jaren zelf leerkracht was, maakt dat je weet wat er leeft op een basisschool en spreekt met kennis van zaken. Je vormingen waren een goede mix van theorie en praktijkvoorbeelden gebracht op een luchtige, vlotte en enthousiaste manier (en ja, ook met de nodige humor :-)!

Aan de hand van filmpjes, leesboeken, cijfers, … deelde je met ons heel wat informatie en inzichten met veel aandacht en tips voor de dagdagelijkse praktijk. Na deze vormingen werden onmiddellijk enkele zaken aangepast: aanbod in de hoeken (kleuter), geven van instructies (lager), schoolregels (schoolbrochure) maar vooral … onze kijk op onze leefwereld!


Luc Scheppers - directeur VBS Harten Troef Pepingen

Ik had het genoegen jou in ons team aan het woord te laten omtrent diversiteit en gendervriendelijk beleid.

Je wist dat op een heldere, overtuigende en boeiende wijze te doen.

Met een berg aan ideeën en concrete voorbeelden wist je, steeds met een vleugje humor, de grote groep collega’s mee te nemen en te laten reflecteren over hun eigen aannames en gewoontes.

Je vorming was overtuigend, soms confronterend maar heel aanstekelijk om nadien toch met een frisse kijk terug naar de klasvloer te gaan.

Hartelijk dank voor wat je voor ons betekende.


Tamara Sinia - coördinerend directeur scholengemeenschap Gent Babbel

Mijn team en ik hebben het genoegen gehad om met Steffie samen te werken. Zeer inspirerend en soms ook confronterend. Altijd op een zeer leuke en aangename manier gebracht. Geen vervelende uiteenzettingen met Steffie, dat is zeker. Tot op heden denken we nog vaak terug aan de tips die we meekregen.


Aurore Sirjacq - directeur GBS Kameleon Anderlecht

Overzicht en prijzen

Traject - op maat

inhoud:

​In een vrijblijvend intakegesprek bekijken we of jullie noden en mogelijkheden en mijn expertise een match zijn. Indien dat het geval is, bepalen we samen de inhoud en het programma van een traject. 

Prijs:

te bepalen

Traject - standaard

inhoud:

  • vrijblijvend intakegesprek

  • 2 vormingen van een halve dag, op maat, op school of online

  • 4 extra begeleidings-uren online of op school (extra vormings-momenten, overleg, ...)

  • onbeperkt toegang tot het online nascholings-platform voor alle personeelsleden

Prijs:

1785 euro

Eén vorming

inhoud:

  • vrijblijvend intakegesprek (30 min.)

  • 1 vorming op maat,
    op school of volledig online, indien gewenst of vereist door corona-maatregelen.

  • Bij de vormingen van één dagdeel of een volledige dag is een digitaal nazorgoverleg van 30 min. inbegrepen.

Prijs:

- sessie van 2 uur:
400 euro

- halve dag:

550 euro

- hele dag:

850 euro

Abonnement online nascholingsplatform

inhoud:

  • 365 dagen toegang tot mijn online nascholingsplatform, voor alle personeelsleden

  • vrijblijvend: één of meerdere online vraag- en antwoordsessies van een uur.

Prijs:

- abonnement: 20 euro (incl. BTW) per jaar, per account (1 account = 1 personeelslid). Minimaal 12 accounts

- online vraag- en antwoordsessie van 60 minuten: 120 euro (excl. BTW)

Prijzen zijn exclusief BTW, tenzij expliciet anders aangegeven.
Bij sessies op school worden verplaatsingskosten aangerekend aan 0,35 euro/km.

Wil je een studiedag boeken of een wil je een vrijblijvend intakegesprek? Heb je een vraag?

Bel 0495 20 22 46 of vul dit formulier in.

bottom of page